Heeft Tattooed Chef nog toekomst?

TattooedChef

Inleiding

Tattooed Chef (Ticker:TTCF) is kent na introductie als spac een bumpy ride. Op de top van de Hype was de koers $28 terwijl nu de koers is teruggevallen tot slechts $12. De vraag reist dan ook zit er nog toekomst in Tattoed Chef?

De omzet

Belangrijk bij een groeiaandeel is de groei van de omzet. Bij Tattooed is deze gegroeid van $ 84 miljoen in 2019 naar $213 miljoen in 2021. Echter als er wordt ingezoomd op de omzet per kwartaal dan ligt deze in 2021 stabiel op $50 miljoen per kwartaal.

Omzet Tattooed Chef per kwartaal.

Winst of verlies?

Helaas maakt Tattooed nog geen winst. Per kwartaal wordt ongeveer $20 miljoen verlies geleden. Daarnaast worden de door analisten opgegeven raming telkens niet gehaald.

Analisten ramingen Tattooed Chef

De markt vooruitzichten

Tattooed heeft op dit moment een omzet van zo’n $200 miljoen per jaar. De totale markt van vegetarische gerechten wordt in 2030 geschat op $200 Miljard. Zo bezien kan er nog een groot marktaandeel worden gewonnen. Sinds de start van het bedrijf heeft Tattooed zo’n 73 nieuwe producten op de markt gebracht. Daarbij richten ze zich op alle maaltijden (ontbijt lunch diner) en alle doelgroepen (vleesvervangers, gluten vrij, Vega, Organic, Vegetarisch).

De unieke propositie

Tattooed maakt niet alleen de producten maar men kweekt de groenten zelf. Daarnaast bereiden en innoveren ze het voedsel dat geleverd wordt. Hierbij kan een Time To market gerealiseerd worden van minder dan 3 maanden. Ze beschikken inmiddels over 5 fabrieken waar de producten gemaakt kunnen worden.

Het winkelaanbod

In 2019 waren de producten verkrijgbaar in slecht2 1600 winkels. Voor 2021 had men de doelstelling om in 10.000 winkels producten te verkopen. Inmiddels is deze prognose bijgesteld en zijn de producten in meer dan 14000 winkels te koop. Er zijn samenwerkingsverbanden afgesloten met grote partijen:

Winkels waar de producten te koop zijn

Reclame campagne

Tot het begin van 2021 is de verkoop van producten eigenlijk gegaan zonder reclame budget. In 2021 is een nieuwe campagne van start gegaan. Deze 15 seconden durende reclame film heeft er voor gezorgd da het aantal mensen dat de Naam Tattooed Chef herkennen gegroeid is van 6% naar 15%.

Overnames

In 2021 deed Tattooed 2 overnames:

  • Foods of New Mexico
  • Belmonds Confections

Beide overnames hebben als doel om de productie capaciteit zo snel mogelijk uit te breiden.

Vooruitzichten

Voor 2022 verwacht men de marges te verbeteren. Met $130 miljoen in kas is er voldoende geld beschikbaar om tot 2024 verlieslatend te zijn. Daarna moet er voldoende omzet zijn om winst te maken.

Conclusie Tattooed Chef

Het aandeel Tattooed heeft sinds de introductie in november 2020 ($15) helaas nog geen koerswinst gekend. Veel beleggers hebben het aandeel in de spac tijd voor hogere koersen aangeschaft. Met een koers op ongeveer 5 keer de omzet is het aandeel nog steeds stevig gepositioneerd. Wanneer het lukt om zwarte cijfers te schrijven en het bedrijf een wereld speler te maken, is de huidige koers natuurlijk een mooi instap moment. Of dat gaat lukken gaat de tijd leren.

De analisten hebben voor 2022 een gemiddeld koersdoel van $18 staan.

zie ook Tattooed Chef het groeiaandeel in de diepvries?

Loading

1 reactie

  1. Pingback: VanEck Sustainable Future of Food ETF - Twinder

Reacties zijn gesloten