Profiteren van E-Learning met Kahoot

Inleiding

Online lesgeven begint een steeds belangrijker vorm aan te nemen. Steeds meer mensen volgen online les. Met een jaarlijkse omzet groei van 14% wordt er verwacht dat de markt van online lessen in 2026 groeit naar een omzet van $374 Miljard in 2026. Kahoot, vooral bekend bij het maken van online vragen, richt zich ook op de markt van online lesgeven. Gezien de verwachte groei kan Kahoot daar wellicht een graantje van meepikken.

Wat is E-Learning?

E-learning of elektronisch leren is een activiteit van leren of trainen door middel van digitale bronnen. E-learning is gebaseerd op geformaliseerd onderwijs, maar wordt aangeboden op elektronische apparaten zoals een computer, mobiele telefoon en andere draagbare apparaten. Als het op onderwijs aankomt, zijn er twee soorten formeel en informeel. E-learning maakte deel uit van het informele onderwijssysteem, maar tegenwoordig vervagen de grenzen tussen twee systemen en komt het tegemoet aan de behoeften van beide systemen. Belangrijke factoren voor de opkomst van e-learning en het gebruik ervan zijn de telecommunicatierevolutie als gevolg van de penetratie van internetdiensten en de ontwikkeling van multimedia door het gebruik van afbeeldingen, video’s en grafische afbeeldingen.
E-learning werd populair vanwege betaalbare digitale apparaten die een belangrijke rol speelden om de penetratie te versterken, verbeteringen in leerbeheeroplossingen zoals een overgang naar de cloud hebben de functionaliteit en betrouwbaarheid vergroot. Al deze factoren hebben ervoor gezorgd dat e-learning een populaire vorm van onderwijs is geworden.

De markt van E-Learning

Volgens Global News Wire zal de markt van E-learning groeien van zo’n $144 Miljard in 2019 naar $ 375 Miljard in 2026. Deze groei wordt hoofdzakelijk gerealiseerd door de beschikbaarheid van betere internet verbindingen en de beschikbaarheid van steeds goedkoper wordende mobiele apparaten.

Kahoot

De meeste mensen kennen Kahoot (Ticker: Kahoot.ASA) van de App waarmee kwis vragen gesteld kunnen worden. Wie het snelst het juiste antwoord geeft ontvangt de meeste punten.
Kahoot is in 2012 opgericht en in 2013 was de launch van hun eerste app. De missie van Kahoot is:

Our mission: to make learning awesome
Our vision: to build the leading learning platform in the world

Inmiddels hebben zo’n 6 miljard spelers meegedaan een 1 of meerdere games. Daarnaast maakt 97% van de Fortune 500 bedrijven gebruik van de app. Daarnaast zijn er bijna 9 miljoen leraren die de app gebruiken om les te geven.
Inmiddels is er zo’n $325 miljoen in het bedrijf geĆÆnvesteerd.

De derde kwartaal cijfers

In het derde kwartaal is een omzet van $27 Miljoen gerealiseerd. Dit resulteert in een operationele cashflow van $7.4 Miljoen. Het aantal betalende gebruikers is in het derde kwartaal met 180% gegroeid naar 1 miljoen. In de eerste negen maanden van 2021 is er inmiddels $23.7 miljoen winst gemaakt. De omzet en winst groei is in onderstaande afbeelding goed te volgen:

Kahoot omzet en winst groei
De omzet en winst van kahoot door de jaren heen,

Door de overname van clever is er een hele nieuwe doelgroep aan de klant- en productportfolio toegevoegd.

Kahoot productejn

In 2022 heeft Kahoot de ambitie om ongeveer $200 miljoen aan omzet te genereren. Dit zou een groei betekenen van meer dan 50% t.o.v. 2021.

Conclusie Kahoot

Als E-Learning inderdaad zo’n vlucht neemt lijkt het erop dat Kahoot hier zeker van kan profiteren. In de markt van E-Learning is de concurrentie heftig, maar slechts weinig bedrijven maken reeds een solide winst. De Investor Presentation over Q3 geeft een goed beeld waar het bedrijf heen wil en waar de kansen liggen. Voor nu wordt Kahoot opgenomen in de voorbeeld portefeuille.

Kahoot is genoteerd aan de beurs van Oslo en is via DeGiro aan te schaffen.

Loading